Olitpa yrittäjä, johtaja tai jossain muussa roolissa, sinua kuormittavat ja ehkä jopa huolestuttavat lisääntyvät vaatimukset. Pahimmillaan elät suorastaan pelon alla (saneerausta odottaen). Tuloksia, kilpailukykyä, kannattavuutta ja säästöjä on meidän jokaisen tuottaminen. Näin on arkea sanoitettu muun muassa #Kunteko sisäisten kehittäjien valmennuksissa monta kertaa.
Esimerkkinä organisaatio, jossa henkilöstö koki, että sisäinen viestintä ja tiedon saanti ei toiminut. Kun henkilöstön puolelta ehdotettiin, että voisiko tuolle tehdä jotain, niin vastaus oli, että ei näiden säästöjen aikana ole varaa kymmenien tuhansien investointeihin. Valmennuksen aikana saimme vapautettua mielen tuosta vastauksesta. Ja tuloksena oli, että organisaatiolla ei ollut varaa olla tekemättä tuota investointia. Investoimalla tiedon hallintaan ja jakamiseen nähtiin, että jokainen työntekijä voi saada tunnin viikossa enemmän aikaa tuottavaan työhön (tiedon etsimisen asemesta). Investoinnin kuoletusaika jäi alle 2 kuukauden. Tämä on vain yksi esimerkki kymmenistä hyvistä ratkaisuista joissa olemme olleet mukana. Ratkasiuista joilla on saatu aikaiseksi tuottavuutta, tuloksellisuutta, aikaansaannoskykyä ja ihan aitoja säästöjäkin. Mikä meitä estää toimimasta, kun kerran tuloksien tiedetään olevan saavutettavissa?
Menneisyys on muokannut meidät tämän päivän toimijoiksi. Sieltä kumpuavat hiljaisen tiedon kokemukset ja toimintamallit jotka yhdistämme nykytilanteeseen. Niihin liittyvät pelot ovat kehittymisen este, se ainoa! Mielemme kyky hakea uusia malleja ja ratkaisuja vähenee merkittävästi stressin ja kuormituksen alla. Kun meille stressaantuneena tulee uusi ”haaste” eteen, mielemme poimii jonkin vanhan, tutun ja mielelle turvalliselta vaikuttavan ratkaisun. Lukitsee valinnan. Ja sitten pitää siitä kiinni.
Kuten jo kirjoitin, niin toisenlaisiakin polkuja voidaan kulkea. Se vaatii, että ihan ensimmäiseksi pomo pääsee pois oman menneisyytensä ja ratkaisujen vankilasta. Ja sen jälkeen kulkee vapauttamassa henkilöstön noista samoista kahleista. Pelkojen, uhkien ja jännitteiden poistaminen johtaa menneisyyden muurit murentumiseen ja antaa tilaa uuden luomisella. Potkujen asemesta voidaankin tuottaa enemmän tai parempaa laatua. Positiivisessa kierteessä nämä molemmat parantavat sekä organisaation että yksilön hyvinvointia. Suomessa on paljon ”toisin” toimivia organisaatioita, menestyjiä jotka porskuttavat laman keskellä. Viime vuoden Euroopan paras yritys oli Vincit Oy. Ja pienempiä onnistumistarinoita kuulee ja näkee, kun vain malttaa kuunnella. Menestyksen taustalla on aina ensin asenne, ja vasta sitten tuote tai palvelu. Asenne on valinta.
Sinä voit, ja sinun pitää valita oma asenteesi (tai no, sinä joka tapauksessa aina teet valinnan, joko annat tulla mitä sattuu tulemaan tai ohjaat itseäsi tavoitteellisesti). Muutos lähtee liikkeelle siitä, että sinä päätät, että tämä lamassa rämpiminen saa riittää. Sinä päätät, että nyt saa tehdä toisin, saa kokeilla ja kehittyä, jopa tehdä pieniä virheitä. Kun organisaatiossa sallitaan virheet, niin niistä muodostuu kasvun alusta (vai luulitko että hehkulamppu onnistui ensimmäisellä kerralla). Eräs asiakkaani on lähtenyt kasvun uralle. Ensimmäinen askel oli myöntää, että on tehty virheitä ja että niistä otetaan opiksi. Seuraava oli, että lisää virheitä varmaankin tehdään, mutta keskustellaan niistä asiakkaiden kanssa ja tullaan paremmaksi. Ja eikö olekin hienoa, voit tehdä tämän lähes (tai jopa kokonaan) ilmaiseksi. Aloita oman asenteen kääntämisestä.
Minua viisaammat ovat todenneet ”onnistunut muutos on 70 % vuorovaikutusta, 20 % kykyä palautua epäonnistumisista ja 10 % projektijohtamista”. Tutkimukset kertovat, että johtajuudessa (sillä sitä muutos tarvitsee, se on vuorovaikutuksen avain ja tuloksen tekijä) epäonnistumisista jopa 75 % on seurausta tunneälytaidoissa epäonnistumisesta. Tutkaile itseäsi, pyydä palautetta ja tee vaikka joitakin testejä. Ota tarvittaessa tueksi asiantuntija. Mutta aloita, jotta pääset liikkeelle.
Taloudellinen tulos, hyvinvointi ja inhimillinen toiminta eivät ole ristiriidassa. Jos organisaatioon on muodostunut ekonomisteknokraattinen kulttuuri, niin uudenlainen tapa voimavarojen ja mahdollisuuksien esille saamiseen vaatii hieman enemmän työtä. Tämä on kuitenkin jo aika kauan aikaa sitten tehty Suomessakin onnistuneesti. Katsastustoimi muuttui lähes yhdessä yössä kyykyttävistä virkamiehistä asiakaslähtöisiksi liikenneturvallisuudesta huolehtijoiksi. Vapautuminen kahleista antaa koko työyhteisölle henkistä hyvinvointia, tilaa ja turvaa etsiä uusia ratkaisuja ja loppujen lopuksi myös taloudellista tulosta. Miltä sinusta esimiehenä tuntuisi, kun työtyytyväisyys, asiakaspalaute ja liiketulos kaikki olisivat positiivisella kasvukäyrällä? Minulle se on tuonut innostusta, jaksamista ja lisää hyvää virtaa.
Silloin kun sinä haluat nauttia elämästä ja työstäsi, kun hyväksyt sen, että muutoksen kuuluu myös kasvukipuja (vähän), niin ota yhteyttä. Kartoitetaan tilanne ja sitten me teemme ehdotuksen ratkaisusta. Sitten sinä päätät, onko tämä se, joka tuottaa teille haluamasi tuloksen.
PS. Joko sinä seuraat meitä SoMe’ssa? Siellä jaamme jatkuvasti pieniä vinkkejä ja linkkejä sinun hyödyksesi.
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.