Jokainen yrittäjä, jokainen johtaja ja monet muutkin kärsivät lisääntyvistä vaatimuksista, eläen suorastaan pelon alla (saneerausta odottaessaan). Tuloksia, kilpailukykyä, kannattavuutta ja säästöjä pitää jokaisen saada aikaiseksi.Muun muassa #Kunteko sisäisten kehittäjien valmennuksissa olen nämä tarinat kuullut monta kertaa.
|
Eräs esimerkki on organisaatiosta, jossa koettiin, että sisäinen viestintä ja tiedon saanti ei toiminut. Kun henkilöstön puolelta ehdotettiin että voisiko tuolle tehdä jotain, niin vastaus oli, että ei näiden säästöjen aikana ole varaa kymmenien tuhansien investointeihin. Valmennuksen aikana saimme vapautettua mielen tuosta vastauksesta. Ja tuloksena oli, että organisaatiolla ei ollut varaa olla tekemättä tuota investointia. Investoimalla tiedon hallintaan ja jakamiseen nähtiin, että jokainen työntekijä voi saada tunnin viikossa enemmän aikaa tuottavaan työhön (tiedon etsimisen asemesta). Investoinnin kuoletusaika jäi alle 2 kuukauden. Tämä on vain yksi esimerkki kymmenistä hyvistä ratkaisuista, joilla tuottavuutta, tuloksellisuutta, aikaansaannoskykyä ja ihan aitoja säästöjäkin saadaan aikaiseksi. Miksi meitä estää toimimasta?
|
Menneisyys, sieltä kumpuavat hiljaisen tiedon kokemukset ja toimintamallit yhdistettynä nykytilanteeseen liittyviin pelkoihin, ovat kehittymisen este, se ainoa! Mielemme kyky hakea uusia malleja ja ratkaisuja vähenee merkittävästi stressin ja kuormituksen alla. Kun meille tulee uusi ”haaste” eteen, mielemme poimii jonkin vanhan, tutun ja mielelle turvalliselta vaikuttavan ratkaisun. Lukitsee valinnan. Ja sitten pitää siitä kiinni.
|
Kuten tuolla aiemmin kirjoitin, niin toisenlaisiakin polkuja voidaan kulkea. Mutta se vaatii, että ihan ensimmäiseksi pomo pääsee pois oman menneisyytensä ja ratkaisujen vankilasta. Ja sen jälkeen kulkee vapauttamassa henkilöstön noista samoista kahleista. Poistamalla pelot, uhat ja jännitteet, saadaan menneisyyden muurit murrettua ja uutta luotua. Potkujen asemesta voidaankin tuottaa enemmän tai parempaa laatua. Jotka molemmat parantavat sekä organisaation että yksilön hyvinvointia. Suomessa on paljon ”toisin” toimivia organisaatioita, menestyjiä jotka porskuttavat laman keskellä. Tuore uutinen kertoi Ponssen hyvästä tuloksesta. Ja pienempiä onnistumistarinoita kuulee ja näkee, kun vain malttaa kuunnella. Menestyksen taustalla on aina ensin asenne, ja vasta sitten tuote tai palvelu. Asenne on valinta.
|
Sinä voit, ja sinun pitää valita oma asenteesi. Muutos lähtee liikkeelle siitä, että sinä päätät, että tämä lamassa rämpiminen saa riittää. Sinä päätät, että nyt saa tehdä toisin, saa kokeilla ja kehittyä, jopa tehdä pieniä virheitä. Kun organisaatiossa sallitaan virheet, niin niistä muodostuu kasvun alusta (vai luulitko että henkulamppu onnistui ensimmäisellä kerralla). Eräs asiakkaani on lähtenyt kasvun uralle. Ensimmäinen askel oli myöntää, että on tehty virheitä ja että niistä otetaan opiksi. Seuraava oli, että lisää virheitä varmaankin tehdään, mutta keskustellaan niistä asiakkaiden kanssa ja tullaan paremmaksi. Ja eikö olekin hienoa, voit tehdä tämän lähes (tai jopa kokonaan) ilmaiseksi. Aloita oman asenteen kääntämisestä.
|
Onnistunut muutos on 70 % vuorovaikutusta, 20 % kykyä palautua epäonnistumisista ja 10 % projektijohtamista. Tutkimukset kertovat, että johtajuudessa (sillä sitä muutos tarvitsee, se on vuorovaikutuksen avain ja tuloksen tekijä) epäonnistumisista jopa 75 % on seurausta tunneälytaidoissa epäonnistumisesta. Tutkaile itseäsi, pyydä palautetta ja tee vaikka joitakin testejä. Ota tarvittaessa tueksi asiantuntija. Mutta aloita, jotta pääset liikkeelle. |
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.