Minua ärsyttää kun yhä uudelleen ja uudelleen eri kouluttajat ja koulutusmateriaalit puhuvat poisoppimisesta. Samalla se huolestuttaa, koska se kertoo että jotain on jäänyt pimentoon noin puhuvalta toimijalta. Ja se on minusta hyvin haitallista! Seuraavassa kerron, miksi sinunkin kannattaa tarkastella asiaa uudesta näkökulmasta.
Uudistuminen ja oppiminen ovat meille tärkeitä niin työssä, opinnoissa kuin parisuhteissakin. Kaikki lähtee siitä, miten meidän aivomme toimivat. Olemme saaneet oppeja jo geeniemme kautta. Muun muassa perusilmeet, joilla viestimme kaikkein olennaisimmista asioista, hallitsemme käytännössä syntymästämme asti. Syntymämme jälkeen aivoillamme on ensisijaisena tehtävänä pitää meidät hengissä. Jotta se onnistuu, aivomme oppivat jokaisesta tilanteesta ja pyrkivät löytämään ratkaisuja joilla selviämme tilanteesta. Me opimme joka päivä, koko elämämme. Se, mitä me opimme on usein sattuman varaista, riippuu ympärillämme olevista ihmisistä. Se tarkoittaa, että emme useinkaan opi parasta mahdollista mallia, vaan mallin jolla selviämme siitä tilanteesta.
Tuo opittu on sen jälkeen meillä ”työohjeena” aina kun eteemme tulee edes suurinpiirtein saman tyyppinen tilanne. Näin se vuoksi, että oppiminen vaatii energiaa ja aikaa. Näistä molemmista meillä on puute. Niinpä, kun käytämme tuota ”työohjetta” seuraavalla kerralla, se vahvistuu. Näin siitä tulee yhä helpommin käytettävä malli. Malli, joka on syvällä aivojemme rakenteissa aina valmiina käytettäväksi, kun saman tyyppinen tilanne tulee eteen. Näin on meidän jokaisen kohdalla. Opittu, ihan kuin se polkupyörällä ajo, on olemassa loppuelämämme. Sitä ei saa aivoistamme pois ilman kirurgista toimenpidettä. Sitä ei voi ”poisoppia”. Tästä (eräs) hyvä esimerkki on koe, jossa henkilö pistetään ajamaan polkupyörällä, jossa ohjaustankoa pitää kääntää vasemma kun haluaa kääntyä oikealle. Tuossa tilanteessahan ”poisoppimisen” teorian mukaan pitäisi poisoppia vanha malli, jotta oppii uuden. Viikkojenkin ”poisoppimisen” jälkeen, kun tuo väärä malli on luontainen, palaaminen vanhaan malliin tapahtuu minuuteissa. Emme ole poisoppineet, olemme oppineet uutta.
Edellä oleva tarkoittaa sitä, että kun haluamme muuttaa jotain elämässämme, meidän pitää keskittyä uuden oppimiseen. Ajan ja ajattelun tuhlaaminen jostain vanhasta ”poisoppimiseen” itse asiassa vain vahvistaa tuota vanhaa mallia! Joka kerta kun ajattelemme ”minun ei pidä enää tehdä xxxxxx”, me vahvistamme tuota xxxxxx. Kun haluat muutosta, ei siis kannata rakentaa sitä poisoppimisen varaan. Onnistunut muutos on oppimista. Muistathan, että aivosi on luotu oppimaan koko elämäsi ajan. Auta siis aivojasi oppimaan, pistä kaikki energiasi uuden tavan toistamiseen ja sen ajattelemiseen. Kaikki muu on muutosta hidastavaa.
Muutoksen vieminen syvälle aivoihin tapahtuu vain toistojen kautta. Tätä voi todella paljon nopeuttaa tunteiden avulla. Suurin osa meistä muistaa joitakin tilanteita nuoruudestamme, jolloin yksi ainoa, ehkä erittäin nolo, tilanne on vaikuttanut meidän käyttäytymiseemme. Oppimisen kannalta siis tunteet ovat tehokkain nopeuttaja. Seuraava askellus pätee yhteisöissä uuden tavan jalkauttamiseen; 10 toistoa vie asian muistiin, 20 toistoa rakentaa ymmärryksen ja 40 toistoa vie asiaa ”hiljaiseksi tiedoksi”, siis automaattiseksi tavaksi toimia. Tämä on kaukana siitä 10 000 toistoa tai tuntia määrästä, jota sanotaan huipputaidon vaativan. Kilpailutilanne onkin tuossa 10 000 tasossa ihan toinen, silloin puhutaan maailman luokan taidoista, jotka ovat ”täydellisiä” jokaisessa tilanteessa.
Meidän ei tarvitse olla maailman paras kaikessa mitä haluamme oppia, meidän pitää olla niin hyviä, että se toimii meillä useimmissa tilanteissa. Alussa me lipsumme helposti vanhoihin toimintamalleihin. Mitä väsyneempiä tai stressaantuneempia me olemme, sitä herkemmin aivomme ottaa sen vanhan toimintamallin käyttöön. Näin käy kaikille, myös niille maailman parhaille. Siinäkin kohtaan meidän kannattaa antaa hetken kulua, ei moittia itseämme, vaan käydä tuo tilanne uudelleen mielessämme läpi. Sillä erotuksella, että nyt mielikuvaharjoitteluna toimit uudella haluamallasi tavalla.
Tunteiden tuominen mukaan oppimiseen on siis erittäin tehokas tapa nopeuttaa oppimista. Oman persoonan tunteminen auttaa meitä käyttämään omia vahvuuksiamme noiden tunteiden tuottamiseen ja sen myötä oppimiseen. Jos sinulle on luontaista vahva tunnollisuus suhteessa prosesseihin, uuden oppiminen nopeutuu kun teet uudesta tavasta prosessin ja palkitset itseäsi aina kun toteutat tuon prosessin. Maailman parhaat käyttävät apuna mielikuvaharjoittelua. Samaa suosittelen sinullekin. Mitä merkittävämpi muutos ja poikkeama entisestä on kyse, sitä arvokkaampaa mielikuvaharjoittelu on. Tutkijat ovat todenneet, että jopa musiikissa mielikuvaharjoittelu (jopa kokonaan ilman soitinharjoittelua) rakentaa aivoihin mallin soittamisesta.
Kaikessa muutoksessa olennaista on toistojen määrä. Ei siis se paljonko kerralla opiskelet, vaan kuinka usein toistat. Kumman sinä valitsisit, 8 tunnin päivä kurssi, vai 32 kertaa 15 minuutin tiivis valmennus? Ebbinghaus ja monet muut ovat tutkineet opitun mieleen tarttumista. Kertaalleen käsitellystä asiasta muistat 90 päivän kuluttua keskimäärin alle 10 %. Toistojen kautta voit nostaa oppimisen tason liki 90 %:iin!
Keskity siis luomaan itsellesi hyvä oppimisen polku. Näin pääset nopeammin, pidemmälle ja parempaan. Muista toistot, tuo tunteet mukaan ja ole armollinen itsellesi kun vanha tapa luikertelee satunnaisesti vielä kerran kokeilemaan josko sittenkin eläisit kuten ennenkin.
Tunneälyn käyttötaito, oman persoonan salattujen vahvuuksien hyödyntäminen tarkoittaa että voit johtaa itseäsi paremmin ja oppia helpommin. Kun haluat tukea, vinkkejä, niin ota yhteyttä. Ratkaisu on yhden viestin tai soiton päässä!
Kari I. Mattila, oppimisen kumppanisi, tunneälytaitojen kehittäjä
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.