Rajoituksia, sulkemisia, konkursseja, kuolemia ja mitä vielä? Tuskaa ihmisten mielessä, pelkoa tulevaisuudesta ja huolta lähimmäisistä. Kaikkea tuota meidän arkemme juuri nyt on. Miten saada oma viesti esille? Miten kaiken keskellä pitää huolta läheisistä ja työkavereista? Nuo ovat kysymyksiä, joita jokainen johtaja, esimies ja yrittäjä esittää itselleen.
Kriisin keskellä meidän mielemme keskittyy entistä vahvemmin havaitsemaan uhkia. Vaikka se onkin ollut vuosimiljoonien aikana toimiva strategia, se ei ole tässä kriisissä se paras ratkaisu! Se itse asiassa pahentaa meidän tilannettamme. Keskittyminen havaitsemaan uhkia johtaa hyvin nopeasti ja suorastaan aggressiivisesti putkinäköön. Näemme vain sen uhan, emme muuta. Se tarkoittaa, että emme näe niitä mahdollisuuksia joita siinä uhan ympärillä on. Kriisin keskellä on helppo ja luontaista mennä joukon mukana. Se on aikoinaan ollut turvallista. Kun metsä palaa, niin on vain viisautta paeta samaan suuntaan kuin muut. Näin aivomme ajattelevat. Tämän hetken tilanne ei kuitenkaan ole tuo metsäpalo! Kuten ehkä edellisestä blogista muistat, niin näitä kriisejä tulee säännöllisin väliajoin. Ja jokaisen kriisin jälkeen me huomaamme niitä, jotka ovat tulleet siitä ulos voittajina. Nuo voittajat ovat tehneet jotain toisin kuin muut. Haluatko sinä olla voittaja, vai juosta karkuun paloa muiden kanssa? Oletko sinä valmis hyväksymään, että voittajana sinun on joskus tarpeen luopua jostain vanhasta?
Yksi olennainen tekijä, joka yhdistää niitä jotka ovat menestyneet aikaisemmissa kriiseissä, on ollut heidän kykynsä olla kiinnostava. Kriisin keskellä ne, jotka kuorossa huutavat varoitushuutoja, eivät erotu eivätkä rakenna muuta kuin pelkoa. Kun sinä uskallat uusiutua ja tuoda asiakkaillesi / työntekijöillesi / perheellesi toivoa, erotut joukosta. Sinusta tulee kiinnostava ja turvallisuuden tunteen tuoja. Sinua halutaan seurata ja sinulta hankitaan palveluja. Kysymys, joka sinun kannattaa itsellesi esittää on: ”mitä minä voin tehdä, jotta muilla ihmisillä olisi vähän parempi ja turvallisempi olla?” Mitä osaamista ja taitoja sinulla on, jotka tekevät muiden olon paremmaksi? Kun sinä lähdet etsimään ratkaisuja etkä jää katselemaan menneisyyden muureja, silloin sinä voit paremmin. Silloin sinun perheesi, työntekijäsi ja asiakkaasi voivat paremmin. Koska sinä olet kiinnostava ja tuot toivoa tulevaan.
Kiinnostavuus on tunne ihmisten mielessä. Kriisin keskellä tuo tunne syntyy eri tavalla, kuin yltäkylläisyyden ja kasvun aikana. Kiinnostavuus lähtee siitä, että sinä teet konkreettisesti näkyväksi, mitä ja miten sinä voit auttaa. Ihmiset, jokainen yrityskin on kuitenkin aina ihmisten pyörittämä, kaipaavat suoria ja selkeitä ratkaisuja. Jos he eivät näe ja koe saavansa niitä sinulta, he epävarmuuden keskellä etsivät niitä jostain muualta. Sillä joku joka tapauksessa tuottaa ihmiselle sitä tukea ja turvaa, jota he tiedostamattomasti etsivät.
Kiinnostavuus voidaan muodostaa kahdella tavalla. Ensimmäinen ja se helpoin on muokata omaa toimintaa kuvaavaa sanoitusta uusiksi. Se on nykyisen tekemisen kuvaamista sellaisilla sanoilla, jotka vastaavat ihmisten tarpeisiin, toisaalta pelkoja poistavasti ja toisaalta turvaa ja mahdollisuuksia luovasti. Toinen ja se vähän työläämpi tapa on muokata omaa tekemistä. Silloin sinun pitää tarkastella omia ydinosaamisiasi. Miten niitä voi käyttää uudella tavalla ihmisten hyväksi? Mitä uutta palvelua sinä voit tuottaa, joka vastaa ihmisten tarpeisiin tässä tilanteessa? Oletko kokki? Voisitko sinä pakata grillin ja ruokatarvikkeita autoosi ja mennä vaikkapa kerrostalon pihalle tekemään ruokaa niille, jotka haluavat pienen nautinnon arkeensa? Oletko sinä SoMe osaaja? Voisitko sinä auttaa muita tekemään SoMe viestinnästä paremmin asiakkaita palvelevaa esim. moderoimalla uusia keskusteluryhmiä?
Tämän kriisin jälkeen moni asia tulee olemaan toisin pitkän aikaa. Maailma on todennäköisesti pysyvästi ja merkittävästi muuttunut. Sinä olet valinnan paikassa. Valitset sen, lähdetkö tekemään uutta maailmaa, vai jättäydytkö muiden armoille? Uudessa maailmassa on jotain vanhaa, jotain uutta. Vain ne, jotka ovat valmiita tarttumaan tuohon uuteen, pääsevät eteenpäin. Muutos on täällä tänään ja tässä, muuttuminen on välttämättömyys.
Muuttuminen ei kuitenkaan ole sinullekaan vierasta. On ollut aikoja jolloin asiat ovat olleet toisin. Et ole aina ollut yrittäjä, parisuhteissa on ollut erilaisia vaiheita jne. Sinä siis itse asiassa osaat muuttua. Nyt on aika kaivaa nuo taidot taas esille. Muutos ei aina ole kivaa, mutta varsinkin silloin kun se on vaatii panostusta, se voi myös tuottaa merkittäviä positiivisia tuloksia!
Tutkijoiden mukaan muutos ja uuden löytäminen ovat merkittävästi helpompia ja nopeampia, kun sitä tehdään useamman ihmisen voimin. Yksin oleva ei koskaan pysty näkemään vaihtoehtoja yhtä laajasti, kuin mitä kahden tai useamman ihmisen ryhmässä tapahtuu. Ulkopuolisen sparraajan kanssa luodaan nopeammin ja parempia ratkaisuja.
Kun haluat tehdä paremman tulevaisuuden, minä olen valmis auttamaan sinua. Ota yhteyttä, kartoitetaan tilanteesi.
Ratkaisujen taitaja Kari I. Mattila, kun haluat onnistua!
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.