Lähes päivittäin saamme lukea tai kuulla jollain työpaikalla tai jopa ammattikunnassa olevista ongelmista. On kiusaamista, alistamista tai vähättelyä. Jopa joka 6 työntekijä on jossain kohtaan kohdannut epäasiallista käytöstä työpaikalla. Näiden tilanteiden taustalla on hyvin usein johtajan / esimiehen nöyryyden puuttuminen. Nuo tilanteet ovat ikäviä työyhteisölle sekä yksilön tasolla että liiketoiminnan tasolla. Nuo tilanteet, joissa johtajalta on puuttunut nöyryyttä, maksavat liikevaihtoa ja liiketulosta!
Nöyryys on kuitenkin taito, jonka voi oppia. Se ei ole geneettisesti määrätty, vaikka siihen toki jotkut helpommin altistuvat. Koska kyse on liiketoiminnan (toki pätee vähintään yhtä vahvasti julkisorganisaatioihin) tuloksesta ja tuottavuudesta, pitäisi asia olla jokaisen johtajan agendalla. Nöyryys on yksi nopeimpia tekijöitä, joilla johtaja voi vaikuttaa organisaationsa kulttuuriin. Ja muistetaan, että kulttuuri on jopa 70 % organisaation tuloksesta.
Nöyryys löytyy johtajan työkalupakista, mutta se on etsittävä sieltä. Mikä meitä estää sitä löytämästä ja käyttästä? Vastaus on pelko. Kyseessä on yleensä joko oman itsen kohtaamisen pelko tai kasvojen menettämisen pelko. Itsen kohtaaminen on sen myöntämistä, että on asioita joita ei hallitse, ominaisuuksia joita ei osaa käyttää. Kasvojen menettämisen pelon taustalta saattaa löytyä ajatus oman pätevyyden riittämättömyydestä tai jonkin aikaisemman lausuman pyörtämistarpeista nousevista ajatuksista. Nöyryyden oppiminen ja haltuun ottaminen ei siis ole helppoa. Pitää nimittäin myöntää muille, että saattaa olla haavoittuvainen!
Osa esimiehistä on luontaisesti keskimääräistä halukkaampia olemaan päätöksentekijä ja vaikuttaja. Heille ei ole luontaista keskittyä kuuntelemaan muita saati myöntämään vajavaisuutensa jossain asiassa. Esimies ei kuitenkaan juuri missään ole enää kaikkien asioiden paras asiantuntija. Ei voi olla, eikä oikeastaan edes pitäisikään. Hän on johtamisen profession osaaja. Jotta ihmiset antavat johtajuuden jollekin (asema voidaan saada valtakirjalla, mutta suostumus on ansaittava), heidän on koettava että henkilöön voi luottaa. Teräsmieheen luotettiin hänen ylivertaisten kykyjensä vuoksi. Esimies ei kuitenkaan ole teräsmies, joten hänen on ansaittava johtajuus luottamuksen kautta.
Kyse on siis prosessista, jota on nöyränkin esimiehen ylläpidettävä jatkuvasti. Mitä nöyrä esimies siis tekee toisin, millä hän saavuttaa erinomaisia tuloksia? Vastaus rakentuu seuraavista tekijöistä: –
Esimiehen on tunnettava itsensä keskivertoista työtekijää paremmin
- Esimiehen on myönnettävä itselleen ja mujille, että hän ei tiedä kaikkea
- Esimies on aidosti halukas ja aktiivinen oppimisessaan.
- Esimies osaa kuunnella ja kuulla, mitä asiaa muilla on
- Esimies tietää myös, milloin ei ole nöyryyden paikka
- Esimies tietää ja hyväksyy sen, että aina joskus joku alaisista osoittautuu häntä pätevämmäksi.
Esimiehen pitää siis aktiivisesti työtää ja pohtia, miten hänen kannattaisi käyttäytyä ja näkyä!
Nöyristelyn ja nöyryyden raja on pelon ja itseluottamuksen välissä. Kun pelko hiipii mieleen, vallalla tulee selviytymiskoodisto. Jos itsen aktiivinen puolustaminen ei ole mahdollisuus, käyttäytyminen helposti lipsahtaa nöyristelyksi, jossa joustetaan ja tehdään ratkaisuja jotta juuri tästä tilanteesta selvittäisiin. Johtajalla tämä voi näkyä päätöksenteon viipymisessä tai päätösten epäjohdonmukaisuudessa. Nöyrä johtaja ottaa palautetteen vastaan, etsii aktiivisesti oppimismahdollisuuksia, koska hän arvostaa itseään ja ympäristöään. Oppiminen on hänelle työn tekemistä paremman huomisen puolesta. Nöyryyttä johtajassa voisi kuvata vaikkapa lauseella ”huomenna olen osaavampi kuin tänään”.
Nöyryyden avain on siis itsetuntemuksessa. Sitä voi kehittää pitkää reittiä tai pikatietä. Pitkä reitti on tehdä kaikki virheet ja oppia niistä, jos sattuu huomaamaan mikä virhe oikeasti oli. Pikatie on tieteen antama työkalut käyttöön. Hyvän persoonallisuustestin (kuten esimerkiksi työelämän tunneälytesti EBW) ja koulutetun coachin avulla saa nopeasti kirkastettua ja konkretisoitua itsetuntemustaan. SEn jälkeen on myös paljon selkeämpi polku lähteä kehittämään vahvuuksiaan, jotta voi olla nöyrä ja menestyvä. Kuten vaikkapa sellaiset uuden luojat kuin Mark Zuggerberg / Facebook tai Brian Cheskey / AirBnB.
”jos luulet tietäväsi tarkalleen mihin ollaan menossa, kyseessä on nöyryyden puute. Se estää uuden keksimisen” on sanonut Amazonin Jeff Bezos. Jari Sarasvuon suusta olen kuullut lauseen, ”oppiva voittaa parhaankin”. Sille, joka on valmis oppimaan, jolla on nöyryyttä myöntää että huomenna on viisaampi kuin tänään, on tie avoinna. Kun haluat aloittaa matkan kohti haluamaasi menestystä, ota yhteyttä kari@johtajuustaito.fi
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.