Toinen vahva yhteys muutoksessa ja ajamisessa on ”mitä jyrkempi mutka, sitä tarkempi ajo”. Kun organisaatio lähtee toteuttamaan muutosta, niin on hyvä tunnistaa kuinka jyrkkä mutka on kyseessä työntekijöiden kannalta. Kun kuuntelen, johtajien kommentteja muutoksista, niin yleisin palaute on, että ”kun ihmiset eivät tee kuten pitäisi”. Valmennuksissa / coach keskusteluissa käyn läpi muutoksen w-käyrän ja sen erirytmisyyden. 100% johtajista toteaa, että noinhan se onkin. Näin meillä juuri kävi. Jotkut jopa muistavat, että tuoltahan minusta tuntui, kun olin työntekijänä muutoksessa.
|
Muutoksen toteuttamisessa liikkeelle lähtö on aina haastavaa. Aloittaminen on vaikeampaa kuin toteuttaminen. Toteuttaminen alkuvaiheessa on hitaampaa kun myöhemmin. Työyhteisöstä osa aina epäilee muutosta, haluaisi kaiken pysyvän ennallaan. Muutoksessa onnistuminen on kuitenkin helppoa. Siihen liittyy muutamia selkeitä ja yksinkertaisia sääntöjä 1. Valitse oikein se ryhmä, jotka otat mukaan muutoksen valmisteluun 2. ymmärrä ja tue tunteita oikealla tavalla w-käyrällä edetessä 3. kommunikoi (aina voit kommunikoida liian vähän, koskaan et liikaa) 4. varmista että muutoksia on menossa vain muutama kerrallaan ja 5. hyväksy, että muutos vie aina aikaa. )( Yksi suurimmista virheistä joita muutoksessa tehdään, on muutoksen toteuttaminen siitä innostuvien kanssa. Se johtaa organisaatiossa ihmisten jakaantumiseen kahteen leiriin. Ja yleensä muutoksen tukahtumiseen! Harvard Business School on tutkinut, että kuinka iso osa organisaatiosta pitää olla mukana muutoksessa, tulos kertoo, ett 25 % ihmisistä. Onnistuneissa muutoksissa on mukaan otettu ne organisaatiossa ääntä pitävät muutoksien vastustajiksi tunnistetut. Kun heidät yhdistetään pieneen ryhmään edellä kävijöitä, saadaan riittävä momentum ja muut kyllä seuraavat (koska vastustajat eivät vastusta). Usein kuulen, että ”ei niitä voi ottaa mukaan”. Pohdittavaksi pistän aina, onko helpompi ratkaista ongelmat varhaisessa vaiheessa, vai taistella niiden kanssa pitkään?
|
Muutoksen w-käyrä on monelle tuntematon käsite. Se on kuitenkin jokaisen onnistuneen muutoksen takana. Ihmisten pitää myös käsitellä vanhasta luopumisen surua ja negatiivisia tunteita. Vasta sitten tulee tilaa uudelle. Tämä tarkoittaa, että johtajuuden pitää joustaa muutosprosessin aikana. On hetkiä, jolloin pitää piirtää kuvaa paremmasta tulevaisuudesta, on hetkiä jolloin toimintaa pitää viedä määrätietoisesti eteenpäin ja sitten suuren osan aikaa pitää olla valmis valmentamaan ihmisiä uudessa tilanteessa menestymiseen. Muutoksessa tarvitaan siis sekä johtajuutta että johtamista. Jos toinen jää puuttumaan, niin toinenkaan ei onnistu!
|
Mitä pidempään organisaatio on ollut ”pysähtyneisyyden” tilassa, sitä vaikeampaa on liikkeelle lähtö. Ihmisten kokemus ja mielikuva organisaation tilanteesta on usein eri, kuin johdon! Muutoksen läpiviennin vaatima aika riippuu vahvast siitä, mikä on koettu organisaation tilanne. Aito muutos, vaikeassakin tilanteessa, vie helposti monta kuukautta. Organisaatiossa, jossa ihmiset kokevat että asiat ovat kohtuullisella mallilla ja heitä ei mikään uhkaa, muutoksen läpivienti voi viedä 2 – 3 vuotta. Muutos on aina eri asia, kuin akuutin ”tulipalon” sammuttaminen. Nopeitakin toimenpiteitä saadaan toteutettua, jos kaikki kokevat että tässä on ”tulipalo” käsissä. Ne harvoin kuitenkaan johtavat aitoon ja pysyvään muutokseen!
|
Muutoksen nopeampi läpivienti on joissain tilanteissa mahdollista! Uuden strategian jalkauttaminen on isossakin organisaatiossa mahdollista muutamassa kuukaudessa. Tämä vaatii oman, siihen erityisesti kehitetyn menettelyn sekä esimiesten johtajuustaitojen kehittämisen sellaiselle tasolle, että he arjessa päivittäin osaavat ja pystyvät tukemaan jalkauttamista. BfEAL(r) menetelmällä on pystytty viemään läpi nopeita muutoksia, pysyvillä vaikutuksilla. Yksi merkityksellinen osa nopeutettua prosessia on riippumattoman ulkopuolisen asiantuntijan apuna käyttäminen. Vaikka organisaatiossa onkin osaamista, niin ulkopuolisen avulla prosessi saadaan neutraalimmaksi, jolloin tulokseen sitoutuminen ja toimintaan osallistuminen nousevat korkeammalle tasolle.
|
Yksi merkittävästi onnistumista tukevaksi asiaksi on todettu johtajan itsetuntemusta parantavien työkalujen käyttä. Tunneälytaitojen kartoittaminen ja niiden käyttötaitojen kehittäminen parantaa onnistumisen mahdollisuuksia merkittävästi. Tunneälytaitojen käytössä epäonnistuminen on useimpien johtajuudessa, varsinkin muutoksissa, epäonnistumisten taustalla!
|
Mitä sinulle tarkoittaisi, jos oikeasti ja nopeasti saisitte muutoksen vietyä läpi? |
Ota yhteyttä, kun parempi tuloksen teko ja/tai onnistunut muutos ovat sinulla tähtäimessä. |
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.