Löytäkää uusia ratkaisuja. Siinä yksi ohje jota varsinkin juuri nyt annetaan. Sinulle on varmasti sanottu ”olkaa asiakaskeskeisiä”. Tuota hoetaan kuin kaiken ratkaisevaa mantraa. Mutta mitä se sitten oikeastaan tarkoittaa? Businekset ovat kuitenkin niin kovin erilaisia, yrittäjistä nyt puhumattakaan. Ja menestyneetkin näyttävät olevan kovin erilaisia. Tässä muutama ajatus aiheesta. Joidenkin satojen yrittäjien ja tuhansien johtajien kohtaamisiin perustuen.
Meillä on tuotteet, markkinat ja kilpailu. Ehkä pitkä historiakin jonkin tekemisen saralla. Näin oli myös eräällä asiakkaallani. Yritys oli perustettu Helsingin olympialaisia seuranneena vuonna. Kaikki kunnossa, ja silti ei. Suuri osa yrityksistä, yrittäjistä ja johtajista kyllä tietää, että pitää olla asiakaskeskeinen, mutta harva silti oikeasti onnistuu siinä.
Asiakaskeskeisyys tuottaa merkittävää kilpailuetua. Se rakensi Nokian menestyksen. Ja Nokian tuhon. Menestys on kuitenkin useimpien saavutettavissa, kun on valmis pysähtymään hetkeksi. Hyvin tehty ja oikein ymmärretty asiakaskeskeisyys tuottaa ainutlaatuisen kilpailuedun. Se tuottaa etua, jonka kopioiminen on vaikeaa, varastaminen lähes mahdotonta. Miksi siis se muodosti sekä Nokian kasvun, että Nokian tuhon?
Nokia, kuten tuo aiemmin mainitsemani PK-yrityskin, aloittivat toimintansa asiakaskeskeisesti. Nokian asiakaskeskeisyyden lähtökohta oli ennen kaikkea tuotteen saavutettavuus. Vahva tekninen suunnittelu ja erinomainen logistiikka ratkaisivat silloisen asiakkaan ongelman. Puhelimen saatavuuden. Mutta sitten tuli Apple. Joka oli tunnistanut, että asiakaskeskeisyydessä oltiin siirtymässä toiseen aikakauteen. Asiakaskeskisyys olikin siirtymässä saatavuudesta seuraavalle tasolle, käytettävyyteen. Kysymykseni sinulle on, minkä asiakkaan ongelman ratkaisette tänään. Ja mitä olette ratkaisemassa huomenna?
Kun olette tehneet itsellenne selväksi, mitkä ovat arvonne, on aika pohtia miksi olette olemassa? Tämä on sitä syvällisempää asiakaskeskeisyyttä, minkä asiakkaan ongelman olette ratkaisemassa? Käyn tästä keskustelua viikoittain eri yrittäjien kanssa. Asia on monelle haastava, epäselvä ja ehkä jopa vähän pelottavakin. Mutta kun tuo sitten keskusteluissa oikeasti löydetään, tunnistetaan, niin sitten jatko on paljon helpompaa. Ja kuulemani mukaan myös taloudellisesti paljon palkitsevampaa. Mitä sinä haluaisit saavuttaa
Tässä ei ole kysymys sinun aivan ydinosaamisesi hylkäämisestä. Vaan juuri päivänvastoin. Sen käyttämisestä asiakkaittesi hyväksi uudella tavalla. Joko vanhojen asiakkaittesi tai aivan uusien. Muutos on normaalia, vaikka edellisestä olisikin jonkin aikaa. Saatamme olla tottuneita että asiat sujuvat entisellä mallillaan. Jokainen yrittäjä on jossain kohdin ollut muutoksen tekijä. Nyt on aika kaivaa itsestä esiin se vanha muutoksen voima ja yhdistää se saatuihin kokemuksiin!
Asiakaskeskeisyys on olennaisesta kaikessa tekemisessä. Muutoksen keskellä vielä enemmän kuin muulloin. Tunnistaessasi ydinosaamisesi pystyt paremmin toimimaan asiakaskeskeisesti. Siis tehdä sitä, millä autat asiakastasi parhaiten pääsemään jonkin ongelman yli / täyttämään jonkin hänelle merkityksellisen tarpeen. Osa asiakaskeskeisyyttä on sen tunnistaminen ja hyväksyminen, että kaikki eivät ole kaikkien asiakkaita. Uskalla olla aidosti jotain joillekin, silloin sinulla on aina asiakkaita!
Asiakaskeskeisyys on ennen kaikkea tapa ajatella ja sitten vasta tekemistä. Sen vuoksi sinulla on mahdollisuus tehdä muutoksia ja silti hyödyntää ydinosaamistasi.
Asiakaskeskeisyys, siis tietyn asiakasryhmän ongelman ratkaisu, on avain jolla vaikeistakin hetkistä päästään eteenpäin!
Kari I. Mattila, atkaisukeskeinen asiantuntija, tunneälyn taitaja
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.